افزایش مجدد قیمت کارخانه ایران خودرو و سایپا

در حالی که هنوز قیمت جدید کارخانه تمام خودروها برای سال 99 اعلام نشده است، زمزمه هایی از بازنگری قیمت مصوب کارخانه خودرو در نهادهای مسئول به گوش می رسد.

به گزارش بنکر (Banker)، مساله اصلی این است که قیمت های مصوب به زعم خودروسازان جوابگوی افزایش هزینه های تولید نیست که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه ، دستمزد و هزینه های سربار، به شدت بالا رفته است.
آنگونه که شنیده شده، خودروسازان درخواست افزایش 60 درصدی قیمت کارخانه خودرو را دارند اما درنهایت فعلا آنچه به دست آمده افزایش 10 درصدی برای ایران خودرو و 23 درصدی برای سایپا بوده است.

با این حال بازنگری در این میزان افزایش دور از ذهن به نظر نمی رسد. هر چند قطعا افزایش 60 درصدی قیمت کارخانه خودرو محقق نخواهد شد. چرا که اثر سنگینی بر جو حاکم بر بازار خودرو خواهد داشت. نظر نهایی در این خصوص را شورای رقابت خواهد داد و رایزنی ها با این شورا در جریان است.

خبرگزاری فارس در این خصوص گزارش داد که با تشکیل کمیته ای متشکل از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و با حکمیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع، فرمول قیمت گذاری خودرو بازنگری می شود. بعد از جلساتی که با حضور مدیران خودروساز، سازمان حمایت و شورای رقابت در وزارت صنعت برگزار شد، مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگانی از شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان تحت حکمیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فرمول قیمت گذاری خودرو را مورد بازنگری قرار دهند و در روش قیمت گذاری خودرو بازنگری صورت گیرد. گفته می شود بدنه دولت نیز به این نتیجه رسیده که قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص بازنگری قیمت کارخانه خودرو نوشت: در این مورد، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: مسئولان وزارت صمت متوجه زیاندهی هنگفت خودروسازان از ناحیه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت شده‌اند و از همین رو به‌دنبال جلب نظر این شورا برای تغییر در قیمت یا فرمول قیمت‌گذاری هستند.

وی با بیان اینکه خودروسازان خواستار رشد ۶۰ درصدی قیمت محصولاتشان هستند، افزود: اگر با میزان افزایش قیمت موافقت شود، زیان خودروسازی تا حدی جبران خواهد شد، هرچند اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو همچنان وجود خواهد داشت. این منبع آگاه همچنین تاکید کرد که در صورت موافقت شورای رقابت با افزایش دوباره قیمت، نرخ‌های جدید در فروش فوق العاده قبلی اعمال نشده و برای فروش‌های آتی لحاظ می‌شود.

اظهارات این منبع آگاه اما با تصمیمی که اخیرا در کمیته خودرو اتخاذ شده نیز همخوانی دارد و نشان می‌دهد عزم وزارت صمت و خودروسازان برای افزایش دوباره قیمت خودرو جزم است.


5 دیدگاه
[5] میثم - 99/03/31 شنبه 20:30
دیگه همه میدونن این گرون سازی زیر سر خودتون، اینم یک نمونه - پاسخ
[4] علی - 99/03/31 شنبه 15:42
اگر افزایش بدهن توان پرداخت ندارم از ارزش پولم در طول یک سال کم شده الان با ۴۰ ملیون چی بخرم یا خودم جلوی نمایندگی ایرانخودرو اتش میزنم یا نمایندگی به آتش میکشم تمام این حرف پایانی با مسولان ظالم و بی وجدان و اجنبی هست - پاسخ
[3] علی - 99/03/31 شنبه 15:40
هر چی که دلشان میخواهد سر ملت مظلوم میاورند من یک سال پیش پول دادم که بعد یک سال صاحب خودرو شوم حالا دزدی کنم یا قاچاق تا اضافه پول خودرو بدهم اگر قرار به افزایش بشود توان پرداخت ندارم اگه انصراف بدهم یک سال پیش حدقل میتوانستم پراید بخرم با پولم الان دسته دوم پراید نمیتوانم بخرم انصاف داشته باشید مسولان ظالم - پاسخ
[2] شهروند - 99/03/31 شنبه 15:22
اگر قیمت خودرو آن است که در بازار است، چرا 70-80 میلیون تومان رانت به صورت قرعه کشی در بین تعداد خاصی از مردم توزیع می شود و روز بعد سایتهای دلالی پر می شوند از آگهی های فروش حواله خودرو سه ماهه؟ چرا شرط ها وپیش شرطها خرده خرده به ذهن بزرگواران می رسد؟ چرا شرط عدم پلاک فعال در خانواده برای همان قرعه کشی اول قرار ندادید که بسیاری از بازرگانان محترم از این مسابقه حذف شوند و حداقل فرصتی برای کسانی که در تمام عمر از داشتن خودرو بی بهره بوده اند فراهم شود. ماجرای ماشین مگر غیر از این است؟ اگر توان تولید به اندازه کافی نیست، حداقل با شرایط عادلانه و سختگیرانه به شکلی بین مردم توزیع شود که آنها که واقعا نیازمند به خودرو هستند و آن را برای مصرف می خواهند به آن دست پیدا کنند. - پاسخ
[1] شهروند - 99/03/31 شنبه 15:14
لطفا بفرمایید خودروسازان چه چیزی را با چه قیمتی تولید می کنند که مدام در حال ضرردهی هستند؟ گناه من مصرف کننده نیازمند به خودرو چیست که باید برای تهیه یک خودرو که بجای وسیله مصرفی تبدیل به کالای سرمایه ای و ابزار دلالی شده است، باید در انواع مسابقه و قرعه کشی شرکت کنم و انواع شرایط بر من تحمیل شود و دست آخر نیز بی امید و درمانده از دسترسی به یک خودرو مناسب با قیمت مناسب باشم. این ضرردهی چندین و چندساله چرا قطع نمی شود و پایانی بر آن گذاشته نمی شود؟ مگر خودروسازان دیگر در سراسر دنیا چکار می کنند که بزرگواران از انجام آن عاجز هستند؟ داشتن یک خودرو مناسب با قیمت و امکانات مناسب برای بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده است.من که درتمام عمرم توان دستیابی به یک خودرو را نداشته ام تاوان چه چیزی را دارم پس می دهم؟؟؟ سری به سایت های فروش خودروی تمام اقساط دست دوم خارجی بزنید تا ببینید که تهیه یک خودرو نباید در چنین شرایط فاجعه باری قرار داشته باشد. من اگر با هزار امید و آرزو پولی را تهیه می کنم و در قرعه کشی و مسابقه خرید ماشین شرکت می کنم و نتایح آن هم بعدا چنان که مشاهده می شود فقط مایه سرخوردگی است و بلافاصله پس از قرعه کشی سایت های دلالی خودرو پر می شوند از آگهی های دلالان، من با حاصل دسترنج و پس انداز بیش از نیمی از عمرم در این مسابقه بی فرجام شرکت می کنم. چرا برای داشتن یک خودرو باید مجبور به پرداختن چنین هزینه ای باشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ - پاسخ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
SecImgSes
* نظر:
saman
نگاه بنکر
چهره های ماندگار