پدیده هراس یا پانیک بانکی، به هجوم برخی سپرده گذاران به شعب بانک برای بازپس گیری سپردههای خود گفته می شود.
به گزارش بنکر (Banker)، هراس بانکی عمدتا در نظام های مالی متزلزل با نظارت ضعیف مراجع ناظر مراجع است.
بدین صورت است که رقبا در صنعت بانکداری با استفاده سوء از ترفندهای تبلیغاتی اخلاقی یا غیراخلاقی اقدام به تحریک مشتریان بانک های رقیب کرده و در نهایت شایعه ای بی اساس واقعیتی خطرناک را می سازد.
درحقیقت مشکل اعتباری برای بانکها پدید نمی آید مگر آنکه هجوم رخ دهد. و تنها راه نجات آن نیز افزایش درک و فهم عوام نسبت به مسائل مالی و اعتباری و ساز و کار بانکداری است.
در این راستا لازم است دو موضوع مهم بجای شایع پراکنیهای بی اساس، ترویج و تبلیغ شود.
در بزرگترین بانکهای دنیا (اچ اس بی سی-بانک آو امریکا- چیس) هم نسبت موجودی نقد به داراییها، تحت هیچ شرایطی بیشتر از ۵ الی ۱۰درصد نیست.
بانک ها به مانند یک بنگاه اقتصادی نیاز به کسب سود و درآمد دارند و در انتهای هر سال مالی نسبت به سهامداران خود (خصوصی-دولتی) پاسخگو هستند. لذا بیش از ۹۰درصد منابع خود را سرمایهگذاری می نمایند.
لذا اگر امروز حتی ۱درصد از مشتریان به بانک مراجعه کنند و بنابر هر دلیلی خواهان سپرده خود باشند، بانک در تأمین منابع دچار اختلال می شود.
اتفاقی که در سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده پس از نکول چند بانک رخ داد. هرچند با حمایت دولت طی یکسال موضوع حل و فصل شد.
الان دستور ابطال سپرده ها را صادر کردن همچین احتمالی زیاد است هیچ کنترلی بر روی بازار و احتکار و گرو گرفتن معیشت مردم ندارند ولی نظارت شدید بر روی سرمایه گذاری مردم ناتوان در بانکها دارند به نفع سرمایه داران