تعامل با دنیا همیشه جزو برنامههای اصلی صنعت بیمه بوده است و این موضوع در برنامههای تحول این صنعت به روشنی دیده میشود. اما طی بیش از یک دهه گذشته، تقریبا هیچ کدام از این برنامهها عملیاتی نشده که یکی از دلایل آن تحریمها بوده است؛ البته علاوه بر تحریم، عوامل زیرساختی همچون فناوری اطلاعات، ساختار، نهادها، نیروی انسانی، قوانین، فرهنگ و… نیز در این عدم موفقیت نقش داشته است.
در این گزارش، بیش از ۱۷۳ گزاره درباره تحریم و شرایط پس از تحریم توسط خبرگان صنعت بیمه مطرح شده که از بین آنها حدود ۷۳ چالش و بیش از ۵۳ راهکار دارای بیشترین فراوانی بودهاند. نتایج این پژوهش براساس دو معیار «میزان اهمیت» و «قابلیت اقدام» درباره حیطههای پنجگانه مورد بررسی در قالب ۸پیشنهاد جمعبندی شده است:
- ایجاد بسترهای مناسب اخذ آمار و اطلاعات تفصیلی از دادههای آماری در صنعت بیمه
- استاندارد کردن ثبت اطلاعات بر اساس چارچوبهای بینالمللی همچون آکورد
- ایجاد سیستم کارآمد core insurance و استقرار سیستم ارزیابی ریسک در شرکتهای بیمه مستقیم و اتکایی
- تدوین شرایط احراز صلاحیت تاسیس و فرآیند فعالیت کارگزاران خارجی در ایران
- مذاکره با شرکتهای رتبهبندی برای حضور آنها در ایران و خودارزیابی بر اساس شاخصها و مدلهای آنها، شبیهسازی مدلها و شاخصهای رتبهبندی و انجام خودارزیابی، ترجمه، تطبیق و اجرای چارچوبهای استاندارد نظارتی بینالمللی
- تجهیز نیروی انسانی به تکنیکهای مدرن ارزیابی ریسک و ارزیابی خسارت و آگاهی آنها از فناوریهای روز
- برنامهریزی برای ایجاد تراز مثبت قبولی و واگذاری اتکایی، توجه به استراتژی واگذاری به داخل، تعامل با همسایگان فارسیزبان
- مهندسی معکوس و مستند کردن سیاستها، فرآیندها و فرمولهای تحریم و ضد تحریم برای تامین منافع کشور در آینده.
همچنین در جدول نظرات خبرگان درباره اولویتهای اصلی در زمینه استراتژیها، برنامهها و اهداف صنعت بیمه پس از رفع تحریمها جمعبندی و ارائه شده است.