به گزارش بنکر (Banker)، علی حرمتی با بیان اینکه توانگری مالی شرکتهای بیمه بر اساس فرمولی که شرکت بیمه مرکزی تعیین کرده، مشخص میشود، اظهار کرد: بیمه مرکزی، شرکتها را بر این اساس رتبهبندی و به سطوح ۱ تا ۵ تقسیمبندی میکند.
وی افزود: این ضریب تلفیقی از سرمایه ثبتشده شرکت، اندوختهها و ذخایر قانونی و ظرفیت مجاز ریسک است که بیمه مرکزی طی فرمولی آن را تبدیل به ضریب توانگری مالی میکند.
مدیر بیمههای مهندسی و ریسکهای متنوع بیمه آسیا درباره اهمیت ضریب توانگری مالی برای شرکتهای بیمه، تصریح کرد: زمانی که بحث توانگری مالی در رتبهبندیهای بیمه مرکزی به وجود آمد، در ابتدا مقاومتهایی وجود داشت و برخی بیمهها نیز ایراداتی به آن وارد کردند که مثلا چرا یک شرکت بیمهای تازه تاسیس و بدون سابقه فعالیت در این صنعت بتواند ضریب توانگری ۱ دریافت کند.
حرمتی با اشاره به نقدهای واردشده به این شیوه رتبهبندی، گفت: در برخی از شرکتها میزان ریسکهایی که قبول کردهاند اصلا به حساب نمیآید ولی در عین حال این شرکتها رتبه ۱ میگیرند، اما در مقابل، شرکتهایی که سالهای زیادی در این حوزه کار کردهاند، بر اساس این فرمول، رتبه ۲ دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه ضریب توانگری مالی اکنون درصنعت بیمه به نماد و تابلویی برای بیمهگذاران تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که بیمه گذاران بخواهند بیمهای را انتخاب کنند، معمولا به سراغ شرکتهای سطح ۱ می روند.
به گفته این کارشناس صنعت بیمه، هر چقدر جامعه به سمت رتبهبندی در مسائل مختلف پیش برود، قطعا تاثیر مثبت آن بهتر از نبودش است. در واقع یک رتبهبندی هرچند ناقص و دارای ایراد که به تناسب زمان، ایرادات آن نیز حل شود، بسیار مفید است و در حال حاضر ضریب توانگری مالی نیز پس از چندین سال اجرای این طرح، جای خود را در میان بیمهگذاران بزرگ پیدا کرده است.
حرمتی با بیان اینکه این شرکتها در اسناد مناقصه خود به سایت بیمه مرکزی مراجعه کرده و سطح توانگری شرکتهای بیمه را بررسی میکنند، اظهار کرد: بسیاری از شرکتها مناقصه محدود برای بیمههایی با توانگری سطح ۱ یا ۲ برگزار میکنند. البته در مورد پروژههای بزرگ، سابقه شرکت بیمه در قبولی ریسک موضوع مناقصه و برند شرکت بیمه نیز قطعا تاثیرگذار است.